De eerste maand - Reisverslag uit Milaan, Italië van Frank Heck - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Milaan, Italië van Frank Heck - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

02 Oktober 2016 | Italië, Milaan

Hoihoi! Eindelijk weer een update vanuit Bologna (ja ik leef nog ;) ). Na in de eerste week voornamelijk veel literatuur te hebben gelezen besloot ik om in het weekend maar even wat rustiger aan te doen. De vlucht en alle nieuwe dingen waren toch wel vermoeiend, dus gelukkig had ik een weekend de tijd om weer bij te komen. In dit weekend heb ik vooral geprobeerd om wat standaard Italiaanse woordjes te leren, zodat ik geen misverstanden meer zal hebben met mijn huisgenoot.

Aan het einde van de eerste week heb ik al kennis mogen maken met de EMG-apparatuur (apparatuur om elektrische pulsen van je spieren te kunnen meten). Hier heb ik in de tweede en derde week verder mee kunnen experimenteren, maar nu wat gerichter. Ik heb namelijk moeten experimenteren om te bepalen hoe we nuttige data uit deze signalen kunnen halen, zodat we deze later kunnen gebruiken om een motortje aan te sturen. De experimenten hielden vooral het bepalen van waardes bij bepaalde posities en het bepalen van een manier hoe we een latere controller automatisch kunnen kalibreren. Hiervoor heb ik in matlab wat scriptjes mogen schrijven, iets wat mij wel ligt.

Aan het einde van de derde week kreeg ik een berichtje van Stefan, iemand die ik ken vanuit Eindhoven en die in Genoa zit, zo'n 200 km verderop. We spraken af om samen het prachtige Milaan te gaan bezoeken. Na wat gedoe met het plannen van de treinen, omdat deze bij mij nogal vol zaten en daarom duur waren hadden we onze tickets gekocht en konden we op zaterdag vroeg vertrekken. We zouden er om ongeveer half 10 zijn, dus dat betekende helaas ook vroeg mijn nest uit. Met de bus ben ik naar het station van Bologna gegaan, om vervolgens met de sneltrein, die bijna continu 300 km/h reed, naar Milaan te gaan. Na een uurtje met de trein was ik dan in Milaan en mocht ik in de prachtige hal van het station staan wachten op Stefan (zie foto).

Toen ook Stefan er was zijn we samen naar het centrum toegelopen. Dit duurde ongeveer een half uur, waardoor we goed konden bijkletsen over onze ervaringen in Italië en de voortgang van onze projecten. Toen we bijna bij het centrum waren zijn we een van de twee grote parken van Milaan ingelopen, het Giardini Pubblici Indro Montanelli. Het was nog heerlijk rustig, waarschijnlijk omdat het nog ochtend was op een zaterdag. Na dit prachtige park zijn we verder gelopen, door prachtige straatjes met mooie gebouwen, allemaal met veel oog voor detail. Toen we in het centrum aankwamen, zagen we gelijk een Ferrari Shop. We zijn even naar binnen gegaan en hebben ons kunnen verbazen over de prijzen die er gevraagd werden: 120 euro voor een doodgewone pen met het Ferrari logo erop, 75 euro voor wat zilverkleurige dobbelstenen en 200 euro voor een backgammon koffer. Zoals jullie wel begrijpen vonden wij het een beetje duur en zijn we verder gegaan naar onze hoofdbestemming van de dag: de Duomo di Milano.

Deze grote dom is een prachtig gebouw, waar je voor 11 euro naar binnen kunt, naar boven op de dom én het museum en een kerk bezoeken. We besloten om eerst de dom op te gaan, aangezien de rij voor het binnengaan van de dom nogal groot was. Bovenop de dom hadden we een prachtig uitzicht over Milaan en konden we goed alle details van het gebouw in ons opnemen, want wat zijn er veel details op de dom! Na een tijdje bovenop te hebben genoten van het uitzicht en de dom vonden we het wel tijd om naar beneden te gaan. Eigenlijk wilden we wel de dom in, maar de rij was nog langer geworden, dus besloten we om een pizza te gaan eten in een restaurant in het mode-walhalla: de Galleria Vittorio Emanuele. Hierin zijn de grote modemerken te vinden: o.a. Gucci, Louis Vitton en Prada. We hadden al verwacht dat het eten duur zou worden, maar toch hadden we een restaurant gevonden waar de pizza Margherita niet al minstens 15 euro kostte: Galleria. De pizza Margherita is een goede graadmeter voor de prijs, omdat iedere pizzeria deze heeft. Na een heerlijke pizza met parmaham en een lekker biertje op te hebben, kregen we ook nog wat lekkere hapjes na.

Weer helemaal opgeladen konden we de dom nu van de binnenkant gaan bezichtigen. Doordat we voor Italiaanse begrippen vroeg hadden geluncht, konden we nu bijna direct de dom in. Van binnen valt vooral de grootte van het gebouw op. De grote pilaren deden me denken aan een scene van The lord of the rings, waarbij ze moeten vluchten in de tunnels van Moria. Na wederom flink wat foto's te hebben genomen zijn we vervolgens weer verder gegaan. We besloten om nog naar het andere park van Milaan te gaan, waar ook een mooi kasteel is: het Castello Sforzesco en het Parco Sempione. Bij de dom vandaan lopend werden er ons voor de zoveelste keer gratis armbandjes aangeboden. Als je deze echter accepteert, willen ze alsnog 5 euro hebben, dus we hebben ze flink van ons af moeten houden. Onderweg naar het kasteel verdienden we ook nog wel een ijsje, waar we al lopend van konden genieten.

Eenmaal aangekomen bij het kasteel bleek het de design week te zijn in Milaan, waardoor er heel veel tentjes stonden die het kasteel een beetje verpestten. Toch konden we wel genieten van het kasteel en vervolgens het park, waar we nog een flink rondje in hebben gelopen. We besloten om daarna nog even kort naar de gouden vierhoek: la Quadrilatero della Moda. Hier aangekomen hadden we echter maar weinig tijd meer en veel zin in koffie, waardoor we maar alvast met de metro naar het station terug gingen. Daar hebben we nog een caffè (espresso) genomen, om vervolgens nog een half uur te moeten wachten op de trein. Hoe kun je dat als student nou beter doorbrengen door op een terrasje op het station nog even een biertje te drinken om bij te komen van de dag. Na het biertje zijn we weer uit elkaar gegaan, om met de trein terug naar huis te gaan. Het was een prachtige dag, met eindelijk weer eens veel Nederlands te hebben gepraat tegen een persoon in plaats van een scherm ;).

Afgelopen week heb ik ook weer gewerkt, maar het wilde allemaal niet heel erg lukken. Ik had eigenlijk een opdracht gekregen om iets te doen wat ik nog niet kon (c-code in simulink omzetten) en daarom heeft Gianluca mij daar 2 dagen mee geholpen, waardoor ik nu een testopstelling heb waar ik mee kan gaan werken Roberto had de hele week geen tijd vanwege een conferentie, maar zal er komende week weer zijn. Komende week ben ik ook nog op dinsdag vrij, omdat het de dag van de patroonheilige van Bologna is, en daarom de hele universiteit gesloten is. Donderdag komen Lisanne, ons ma en Tommy en Dennis ook naar Bologna voor een lang weekend, dus daar kijk ik heel erg naar uit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Milaan

Frank

Ik ben op stage in Bologna om onderzoek te doen naar het regelen van een exoskelet.

Actief sinds 02 Sept. 2016
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 88072

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 09 December 2016

Stage in Bologna

Landen bezocht: