De stad en eerste werkdag - Reisverslag uit Bologna, Italië van Frank Heck - WaarBenJij.nu De stad en eerste werkdag - Reisverslag uit Bologna, Italië van Frank Heck - WaarBenJij.nu

De stad en eerste werkdag

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

05 September 2016 | Italië, Bologna

Ciao! Na vrijdag verder rustig aan gedaan te hebben besloot ik om zaterdag naar het centrum te gaan om een abonnement voor de bus te gaan regelen. Na keurig uitgezocht te hebben van welk stationnetje naar welk station te moeten (van Via Larga naar Bologna Centrale), kwam ik aan op stationnetje Via Larga. Uiteraard heb je een ticket nodig, dus ik bij de apparaatjes die er stonden een beetje proberen, maar er kwam niks uit. Gelukkig kwam de mevrouw van achter de balie van mijn studentenappartement ook precies op het station om het mij uit te leggen. Blijkbaar had ik al bij een winkeltje een strippenkaart of abonnement moeten kopen. Gelukkig mocht ik op haar strippenkaart mee naar het centrum en ik kreeg zelfs de strippenkaart :)

Eenmaal op het station aangekomen had ik, na een kwartier gestuntel en rond vragen eindelijk een maandabonnement binnen! Nu kon ik mooi op weg naar het centrum om wat oriënterend te gaan bezichtigen.

Om naar het centrum te komen, moest ik een lange winkelstraat volgen. Na 20 minuten lopen langs alleen maar winkels met vrouwenkleding, vrouwenschoenen en sierraden (waar zijn de winkels met mannenkleding???) kwam ik dan aan op het Piazza Magiore: het grote centrale plein. Daar aangekomen kon ik de grote Basiliek (Basilico di San Petronio) en nog wat andere gebouwen bewonderen. En ja, het was inderdaad een GROTE basiliek! (zie foto ;) ) Na een klein half uur te hebben genoten besloot ik door te gaan, langs de basiliek, verder naar het zuiden. Daar kwam ik bij een oude bibliotheek (Biblioteca comunale dell' Archiginnasio), waar ik besloot het binnenplein op te gaan. Hier heb ik ongeveer een half uur de prachtige muren en plafonds staan bewonderen, wat was het mooi! (wederom, zie foto's) Vervolgens ging ik nog verder door naar het zuiden, via een klein parkje (Piazza Cavour) en de San Domenico kwam ik bij de Corte D'Appelo. Hier besloot ik even te gaan zitten en op de kaart te kijken wat er nog meer was voor op de terugweg. Ik zag nog een echt grote trekpleister die ik niet kon weigeren.

Onderweg terug naar het noorden, weer via het parkje, kwam ik er uiteindelijk: de twee torens (due Torri). Het bijzondere aan deze twee torens is een van de twee torens. Deze staat namelijk scheef! Net als de toren van Pisa lijkt het alsof deze toren om gaat vallen! (zie foto's) Het was heel bijzonder om te zien hoe zo'n grote toren zo scheef kan staan!

Onderweg terug naar het station vond ik dat ik wel een ijsje had verdiend, dus ik besloot een echte Italiaanse ijssalon in te gaan. Uiteraard is het ijs nog veel lekkerder dan ik had verwacht :P. Na lekker gesmuld te hebben ben ik terug naar het station gegaan om weer naar huis te gaan en een verder rustige avond te houden.

Op zondag had ik besloten om een halve rustdag te houden. Ik wilde eigenlijk gewoon even lekker een film kijken, maar moest verder ook wel nog wat papers lezen voor de maandag. Uiteindelijk kwam ik op het goede idee om mijn beste aankoop tot nu toe te doen: een ventilator. Na deze in elkaar gezet te hebben (heel leuk met 4 schroeven zonder schroevendraaier) kon ik eindelijk genieten van wat koelte! Na 's avonds via skype nog een spelletje met Lisanne te hebben gedaan was het tijd om naar bed te gaan.

De eerste werkdag was dan eindelijk aangebroken. Na eerst een beetje uit te hebben geslapen (ik hoefde pas om 11 uur op de uni te zijn) vertrok ik naar de uni. Na flink wat gezoek en van hot naar her gestuurd te zijn stond ik toch nog verkeerd. Roberto kwam me uiteindelijk ophalen om me mijn plek te wijzen in het lab en me aan wat mensen voor te stellen. Na een uitleg van de opties om aan te werken (exoskelet van de hand of van de elleboog) kreeg ik een stapel literatuur voorgeschoteld waar ik me de komende week in mag verdiepen. Na al wat gelezen te hebben was het om 2 uur tijd voor lunch. In de kantine nam ik een heerlijke pasta met daarbij wat varkenslappen, spinazie en een pistoletje. De collega's van Roberto toonden interesse in me en we hebben gezellig zitten praten tijdens de lunch. Een collega was zelf 6 maanden in Eindhoven geweest, dus daar had ik gelijk flink wat gespreksstof mee. Na de lunch zijn we nog even echte Italiaanse koffie gaan halen, voordat ik weer verder ging met lezen. Om kwart voor 6 vond ik het wel laat zat en ben ik met de bus, via de supermarkt weer naar huis gegaan. De komende week staat er dus veel leesvoer op de planning, maar gelukkig is er op de uni airco :)

  • 06 September 2016 - 19:41

    Dennis:

    Haha, meneer weet weer eens gratis te reizen :)

    En ik dacht altijd dat het DCT-lab een zooitje was. Dit is nog erger... Maar wel airco, dat hebben we hier dan weer niet op de tue;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bologna

Frank

Ik ben op stage in Bologna om onderzoek te doen naar het regelen van een exoskelet.

Actief sinds 02 Sept. 2016
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 88073

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 09 December 2016

Stage in Bologna

Landen bezocht: